Biznes w świecie obrazu

Zakładanie firmy w każdej dziedzinie wiąże się z dużym ryzykiem i obawą, że pomysł na doskonały biznes zakończy się fiaskiem i długami. Fotografia rządzi się dokładnie takimi samymi prawami, jak wszystkie inne branże, dlatego warto zwrócić uwagę na kilka czynników, zanim podejmie się decyzję o otwarciu działalności. Najważniejszą kwestią jest nasz talent, doświadczenie i dotychczasowe osiągnięcia w tej dziedzinie. Jeśli ktoś robi zdjęcia, które podobają się paru znajomym w mediach społecznościowych i rodzinie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie jest jeszcze gotowy na otwarcie działalności. Jeśli jednak mowa o fotografie, który zdobywa coraz więcej nagród w konkursach fotograficznych, a w sprawie sesji zdjęciowych czy fotografowania imprez okolicznościowych zgłasza się do niego coraz więcej osób spoza kręgu znajomych, warto przedsięwziąć pewne kroki. Wówczas własna firma ma rację bytu.

Co trzeba wiedzieć o działalności fotograficznej

Przede wszystkim należy ocenić, w jakiej gałęzi fotografii chcemy działać i dokładnie zbadać rynek. Jeśli interesuje nas fotografowanie imprez okolicznościowych, chrzcin i wesel, warto sprawdzić cenniki konkurencyjnych fotografów i oszacować, ile będziemy w stanie zarabiać przyjmując określone ceny. Z kolei jeśli naszą (coraz bardziej zyskowną!) pasją jest fotografia portretowa i modowa, z całą pewnością dobrym rozwiązaniem będzie nawiązanie współpracy z magazynami modowymi, które często zamieszczają edytoriale najróżniejszych fotografów. W tej dziedzinie niezwykle istotne są rozpoznawalne nazwisko i styl, dlatego wiążą się z nią nierozłącznie marketing i reklama. Warto również dokładnie oszacować, jakiego sprzętu fotograficznego będą od nas wymagały zlecenia, które zaoferujemy klientom. W przypadku fotografii portretowej zwykle wystarczy stałoogniskowy, jasny obiektyw o ogniskowej mającej minimum 50 mm. Z kolei na wesela, imprezy okolicznościowe i eventy kulturalne, takie jak koncerty, wypadałoby skompletować większy zestaw obiektywów, od szerokokątnych po węższe. Do tego typu zleceń często potrzebna jest również dodatkowa lampa błyskowa. Każdy profesjonalny fotograf powinien również zadbać o to, aby w jego firmie nie zabrakło szybkiego komputera z dobrą kartą graficzną, na którym znajdą się programy do postprodukcji, a więc przynajmniej Photoshop i Lightroom do edycji surowych plików.

Dobry start

Wszystkie te wydatki wiążące się z rozpoczęciem działalności jako fotograf bywają niebotyczne i często problemem jest skompletowanie niezbędnego sprzętu na start. Na szczęście coraz częściej dostępne są specjalne dotacje, które zapewniają nawet do trzydziestu tysięcy złotych na rozpoczęcie działalności. Warunkiem otrzymania takiej dotacji jest przedstawienie atrakcyjnego biznesplanu, a następnie utrzymanie firmy przez co najmniej trzynaście miesięcy. Jeśli nam się to uda, nie musimy zwracać kwoty, jaką otrzymaliśmy. Całe pieniądze mogą zostać wydane właśnie na zakup profesjonalnego sprzętu fotograficznego, lepszych obiektywów, komputera, programów graficznych, a nawet na wydruk wizytówek i reklamę. Warto więc szukać okazji, aby ułatwić sobie pierwsze kroki na drodze do prowadzenia prężnie działającej marki. W dobie kultury obrazu i przesycenie rynku fotograficznego, nadal znajduje się sporo miejsca dla nowych, utalentowanych artystów, którzy wniosą do branży powiew świeżości i innowacyjne spojrzenie. Jeśli więc ciężka praca idzie w parze z wielkim talentem, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby życiowa pasja stała się dla nas źródłem utrzymania.

 

Author: fotofilmkadr.pl